- Քաղբանտարկյալը քաղաքական գնահատական է և ոչ իրավական: Դավիթ Հարությունյանը մարտի 22-ին Ազատության հետ իր հարցազրույցում ճշգրտորեն ասում է, որ “…այդ հասկացությունը (քաղբանտարկյալի) շատ հաճախ օգտագործվում է քաղաքական նպատակներով” և մեկ ուրիշ տեղ ասում է “…չկա նման իրավական հասկացություն ինչպես քաղբանտարկյալ…”: Բայց այս հայտարարությունը հակասում է պարոն Սվիտալսկու սեպտեմբերի 14-ին Ազատությանը տված հարցազրույցում: Սվիտալսկուն հարցրել են եթե քաղբանտարկյալներ կան Հայաստանում, որին նա պատասխանում է. “Այսպիսի հարցերում մենք հիմվում ենք ՄԻԵԴ-ի դատավճիռների վրա: …Ինչպես գիտեք, Հայաստանում չկա որևէ մեկը ով ՄԻԵԴ-ի կողմից գնահատվել է որպես քաղբանտարկյալ”: Ուշադրություն դարձրեք, որ սկզբում Սվիտալսկին ճիշտ բնորոշում է տալիս, ՄԻԵԴ-ի (ինչպես բոլոր դատարանների) գործառույթը, որը դատավճիռ կայացնելն է: Սակայն հետո հակասում է ինքն իրեն ասելով, որ ՄԻԵԴ-ը չի գնահատել որևէ մեկին Հայաստանում որպես քաղբանտարկյալ: Եվս մեկ բացթողում է անում պարոն Սվիտալսկին մոռանալով ասել որ ՄԻԵԴ-ը ընդհանրապես ոչ մեկին (բոլոր 48 ԵԽ երկրներում) չի գնահատել որպես քաղբանտարկյալ, քանի որ ՄԻԵԴ-ը չունի քաղբանտարկյալ գնահատելու մանդատ: ԵԽ-ն ՄԻԵԴ-ին մանդատ է տվել դատավճիռ կայացնել, իրավական հիմունքների համաձայն, Կոնվեցիայից բխող մարդու իրավունքների և ազատությունների խախտումների հիման վրա: Քաղաքական գնահատական տալ և որոշել թե ով է քաղբանտարկյալ չի մտնում ՄԻԵԴ-ի իրավական գործառույթի մեջ, հետևաբար Դավիթ Հարությունյանը ճիշտ է ասում, երբ ասում է քաղբանտարկյալը իրավական հասկացություն չէ և պարոն Սվիտալսկին սխալ է կարծում, որ ՄԻԵԴ-ը (իրավական կառույց`դատարան) գնահատական է տալիս կամ էլ դատավճիռ կայացնում թե ով է քաղբանտարկյալ:
- Ցանկացած անձ` քաղաքացիական ակտիվիստ կամ քաղաքական գործիչ, ՀԿ, լրատվական և լրագրող, կուսակցություն, բժիշկ և հավաքարար կարող է (ես կասեյի նույնիսկ պարտավոր է որպեսզի համարվի քաղաքացի) գնահատական տալ կամ այլ կերպ ասած կարծիք հայտնել թե ով է քաղբանտարկյալ: Ուշագրավ է, որ նույնիսկ “հանրահայտ իրավաբանական և քաղաքական փորձագետ” Դավիթ Հարությունյանը չունի ոչ մի պատրանք, որ իր “մասնագիտական” գնահատականը ընդհամենը հասարակ կարծիք է երբ նա ասում է “…նորից եմ ուզում կրկնել, (փաստորեն շատ է ասել) որպես Արդարադատության նախարար, իմ կարծիքն այն է, որ Հայաստանում քաղբանտարկյալներ չկան”: Այստեղ են ասում, որ “եթե ասելով է, դու էլ ասա”: Հետևաբար, եթե ինքը կարող է կարծիք հայտնել, դու էլ քոնը հայտնի:
- Թյուրըմբռնում կա որոշ “փորձագետների” մոտ (կամ միտումնավոր ապակողմնորոշում) որ իբր թե անձի գործողություններն կամ հայտարարություններն են որոշիչ իրեն քաղբանտարկյալ ճանաչման հարցում: Օրինակ` Դավիթ Հարությունյանը զարմանքով է ասում “տեսել եմ նաև նույն միջազգային կառույցների կողմից հրապարակված ցուցակ, որտեղ Նաիրի Հունանյանը ևս համարվել էր քաղբանտարկյալ: Ամեն ինչ կախված է, կներեք, չափանիշներից…”: Իր կարծիքով և չգիտես թե որ չափորոշիչների հիման վրա` Նաիրի Հունանյանը չի կարող համարվել քաղբանտարկյալ քանի որ իր արած արարքը բացառում է, որ նա կարող է միառժամանակ կամ դատավարության/դատավճռի կիրառման պայմաններում որևէ փուլում լինել նաև քաղբանտարկյալ: Դավիթ Հարությունյանը ճիշտ է ասում, որ ամեն ինչ կախված է չափորոշիչներից, բայց չի շեշտում որ չափորոշիրների համաձայն Նաիրի Հունանյանին չի համարվում քաղբանտարկյալ: Պատճառն այն է, որ գոյություն ունեցող բոլոր չափորոշիչները չեն անդրադառնում անձի արած արարքներին կամ հայտարարություններին որպես իրենց քաղբանտարկյալ ճանաչելու հիմք, այլ նայում են և հաշվի են առնում իշխանությունների վերաբերմունքը այդ անձի նկատմամբ: Եթե այդ վերաբերմունքը հիմնված է քաղաքական դրդապատճառների վրա, որի հետևանքով անձը տուժում է անիրավի արդար դատավարության բացակայությամբ, անհամաչափ դատավճռով, կամ անհիմն և չապացուցված մեղադրանքով, ապա այդ անձը քաղբանտարկյալ է:
- Մարդկության պատմության մեջ դեռ չի եղել մի պետություն որ ընդունի իր երկրում քաղբանտարկյալների գոյությունը: Միամիտ կլինի ակնկալել, որ Դավիթ Հարությունյանը կամ նորընտիր նախագահ Արմեն Սարգսյանը կընդունեն Հայաստանում քաղբանտարկյալների գոյությունը: Նրանց պատասխանների տողատակերից կարելի է եզրակացնել ինչպես իշխանություններին “պարտադրել” ընդունել Հայաստանում քաղբանտարկյալների գոյությունը:
- Երևի Դավիթ Հարությունյանը արդեն տեսել է Բանաձևի իմ թարգմանությունը և նման մի շարք հոդվածներս (Քաղբանտարկյալը քաղաքական գնահատական է ոչ իրավական, ՀԿ-ների առաքելությունը ԵՄ համաձայնագրի իրագործման հարցում, Գրիգոր Լուսավորչից մինչ օրս Հայաստանում քաղաքական բանտարկյալների պակաս չկա) որտեղ պարզաբանում եմ ինչ է քաղբանտարկյալ հասկացողությունը, ով կարող է “դատավորի” դերը կատարել և գնահատել անձի քաղբանտարկյալ լինելը, ինչպես դա կազմակերպել որպեսզի իշխանությունները պարտադրված լինեն դա ընդունել, ինչու օգտագործել բացառապես ԵԽԽՎ-ի բանաձև 1900 և ամենակարևորը` “հասարակական դատը” կայացնելու գաղափարը որպեսզի վերջնականապես որոշվի ով է քաղբանտարկյալ Հայաստանում: Երևի եմ ասում որովհետև վերջերս Դավիթ Հարությունյանը արդարադատության նախարարությունում կազմակերպել է ինչ որ լսումներ կամ կլոր սեղան որտեղ երևի քննարկվելու էին քաղբանտարկյալների վերաբերյալ հարցեր: Ես ծանոթ չեմ դեռ մանրամասնություններին քանի որ դա չի արվում հրապարակայնորեն ինչպես որ ես առաջարկել էի “հասարակական դատը” անել: Ես վստահ եմ, որ Դավիթ Հարությունյանի նպատակը “հասարակական դատի” գաղափարը փչացնելն է ինչպես որ Հիմնադիր Խորհրդարանի “ազգ-բանակ” հայեցակարգը աղավաղեց նորաթուխ պաշտպանության նախարարը: Այդ իսկ պատճառով այս պահից սկսած ահազանգում եմ, որ եթե իշխանությունների կողմից քննարկում կազմակերպվի քաղբանտարկյալների վերաբերյալ այն կտապալվի, քանի որ բացառվում է իշխանության կամավոր ինքնադատապարտումը: Վստահորեն պնդում եմ, որ Դավիթ Հարությունյանը նպատակ ունի լսումներին իր կողմից ընտրովի հրավիրված անձանց և ՀԿ-ներին շփոթեցնի, ստեղծելով քաղբանտարկյալների բնորոշման չափորոշիչների շուրջ անհամաձայնություն: Արդյունքում հանդես կգան “միասնական հայտարարությամբ”, որ “գամման շատ լայն է”, ՀԿ-ները չեն կարողանա որոշել որ չափորոշիչները կիրառեն և Դավիթ Հարությունյանը կշարունակի պնդել իր կարծիքը, որ Հայաստանում քաղբանտարկյալներ չկան: Հորդորում եմ այս լսումներին մասնակցող անձանց և ՀԿ-ներին ծանոթանալ իմ առաջարկած “հասարակական դատին”, միաձայն պնդեն և պահանջեն Դավիթ Հարությունյանից, որ բացառապես օգտագործվի ԵԽԽՎ-ի բանաձև 1900, ապահովի ենթադրյալ քաղբանտարկյալների և նրանց շահերը պաշտպանող անձանց ներկայությունը:
- Դավիթ Հարությունյանը չափազանցնում երբ ասում է, որ քաղբանտարկյալների բնորոշման չափորոշիչների գամման շատ լայն է: Ընդհակառակը եթե նայենք այդ չափորոշիչների նպատակին և սկզբնաղբյուրին կտեսնեք, որ դա մեկն է` իշխանությունների վերաբերմունքը կալանավորի նկատմամբ դրսևորված է քաղաքական դրդապատճառներով: Միջազգային Համաներում (ՄՀ) – Amnesty International հայտնի միջազգային և հեղինակավոր իրավապաշտպան կազմակերպության չափորոշիչները ամենաընդգրկունն են և հեշտությամբ կիրառելի: Այդ իսկ պատճառով, իրավապաշտպանների մեծամասնությունը նախընտրում է ՄՀ չափորոշիչները: ՄՀ-ը բաժանում է քաղբանտարկյալներին երկու մասի: Առաջին խումբը ուժ չի կիրառել քաղաքական նպատակների համար հետևաբար համարվում է խղճի բանտարկյալ (ինչպիսիք են Գևորգ Սաֆարյանը, Ժիրայր Սեֆիլյանը, Անդրեաս Ղուկասյանը, ես և շատ ուրիշներ): Նրանց ազատ արձակելը պահանջվում է անհապաղ և անմիջապես: Քաղբանտարկյալների երկրորդ խմբում նրանք են, ովքեր քաղաքական նպատակների համար ուժ են կիրառել ներառյալ զինված ապստամբություն: Այս խմբի նկատմամբ ՄՀ-ն անհապաղ ազատ արձակում չի պահանջում, քանի որ կարող հնարավոր է քրեորեն պատժելի արարք կատարած լինեն: Սակայն, եթե նախնական կալանքը անօրինական լինի, դատավարությունը` անարդար, դատական ընթացակարգերը խախտվեն, եթե խտրական մոտեցում լինի կամ անհամաչափ պատիժ, ապա այդ դեպքերում ՄՀ-ը կպահանջի անհապաղ ազատում կամ վճռի վերանայում: